Re: Backup ... men hvordan

Jeg synes at restic ser godt ud.

Men jeg glemmer aldrig da jeg havde brugt srv til backup, og så pludselig kunne jeg ikke tilgå de gamle versioner ... og hvorfor ... pga. en eller anden kendt bug som ingen havde gjort noget ved. Jeg ville aldrig turde lægge min endelige backup i en krypteret fil som kun et program kan tilgå, og hvis jeg mistede nøglen ... Jeg får ondt i maven ved tanken. Jeg tænker ikke at jeg afskaffer mine to fysiske bakop-harddiske som ikke er koblet på min computer til daglig, og hvor intet er krypteret.

Men jeg synes restic ser ud til at være det rigtige til at cron-job bakke op i skyen. En Hetzner-storage-box på 1 TB til 3,81€ /md med restic-bakop, er da et meget interessant alternativ til alle mulige internationale tjenester som næppe fortjener så lige megen tillid som restic-udviklerne (og som NSA har adgang til pga. DMCA). Mange tak, for den løsning! Og hvad jeg rigtig godt kan lide: Bakop hos Hetzner og web/mail-server hos Contabo. Og mail-webserveren smides også lige hjem til min raspberry pie! Mine egentlige arbejdsdata kan så med cron-job ryge til Hetzner krypteret - og ukrypteret til mine to harddisk.

Men det løser ikke mit problem med hvordan man bakker mariadb op. Hvad synes I om følgende løsning?

1. Hvert kvartal full backup. Slettes efter 5/4 år.
2. Hver måned incrementel bakop ift. seneste kvartals full backup. Slettes efter et år.
3. Hver uge incrementel bakop ift. seneste kvartals full backup, slettes efter 1½ måned.
4. Daglig incrementel bakup i forhold til seneste kvartals full backup. Slettes efter 10 dage.

Grundlaget skulle være et lille simpelt skript i stil med vedhæftede.

Bedste hilsener

Flemming