Re: MoboRAID & Boot Partitie

Op 05-05-12 19:57, lnx schreef:

> Zoals je verderop ook al in je e-mail meldt is het inderdaad 'rommel' en
> had dit al op verschillende forums gelezen maar de redenen om het toch
> te gebruiken is om enige ervaring op te bouwen in het hele RAID ge-
> beuren vandaar de keuze.
>
> De achterliggende gedachte hierbij is om in de (nabij) toekomst een
> eigen server met goede hardware RAID in beheer te kunnen hebben.
>
> Dit moederbord bood de mogelijkheid dus waarom niet en op een 'oude
> fiets' leer je tenslotte 'fietsen'...

Het punt is dat die hardware raid's nogal verschillend zijn, dus je kunt
het niet goed leren op deze manier.

Koop dan beter zo'n 3ware kaartje op Marktplaats o.i.d., maar bedenk dat
je om b.v. hot-swap te testen ook hot-swap bays nodig hebt. En die heb
je waarschijnlijk niet.

Mijn mening: gebruik beter software raid voor een raid 1 systeem. Dat
doe ik tenminste.

Een nadeel van software raid is echter wel dat het vervangen van disks
wat simpeler is bij hardware raid, en het kan door een ongeschoolde
persoon gebeuren. (Maar een ongeschoolde persoon + iemand op afstand die
er verstand van heeft werkt ook prima bij software raid.)

Groet,
Paul

--
http://www.vandervlis.nl