Re: advies gevraagd: een ssd ipv één hdd in laptop met twee hdd's

Op 02-06-12 21:04, Frank Voncken schreef:

> Zie bijvoorbeeld
> https://wiki.archlinux.org/index.php/Solid_State_Drives#Partition_Alignment
> . Moet ik wel of niet fdisk toepassen, dat is de kwestie. Ik probeer het
> artikel van Archlinux te snappen, maar ik ben geen ICT-er.

Ik gebruik normaal fdisk voor het aanmaken van partities, gdisk zou ik
gebruiken bij erg grote schijven.

> Dan laat het maar. Gewoon met een verse installatie van netinstall
> Wheezy zal het goed gaan. Dan pas eventueel fdisk toepassen voor
> partition alignment, neem ik aan? Een tekst uit
> http://apcmag.com/how-to-maximise-ssd-performance-with-linux.htm over
> partition alignment zegt dat dat moet gebeuren vóór de installatie van
> Linux. Maar hoe precies, dat is niet helemaal duidelijk uit de tekst.

Je kunt een live-cd of rescue-cd gebruiken om te partitioneren voor de
installatie. Ook de rescue-mode van de installatie-cd is daarvoor wel
geschikt.

Dit maakt het installeren wel wat lastiger, omdat je zult moeten
aangeven wat de partitie is voor "/", en dat je hem wilt formatteren, en
met welk filesystem type (ik raad je EXT4 aan).

> Na de gewone volledige installatie, zonder aanmaken van partitie op sda
> tijdens de installatie dus?

Je kunt de partitie dan al rustig aanmaken en formatteren. Maar of je
hem direct al kunt gebruiken als /home/frank weet ik niet, daarom zou ik
dat wellicht later doen. Misschien kan het wel, en dan is dat wellicht
eenvoudiger.

Je kunt het partitioneren van te voren al eens testen, de installer
vraagt heel duidelijk of hij iets mag schrijven, zolang je daar geen
"ja" op zegt schrijft hij niets en ben je nog in een voorbereidende
fase. Normaal wil hij pas schrijven als je klaar bent met partitioneren
(maar daar zijn uitzonderingen op, bijvoorbeeld bij software raid en LVM).

> Ik wil hier goed begrijpen, sorry als ik jou tot ongeduld oproep.

Dat valt wel mee. Goed dat je het goed wilt begrijpen.

> Overigens ben ik niet bekend met de console achter ctrl-alt-F2.

Zo'n geheel zwarte pagina waarop je kunt inloggen. Je hebt ze achter
ctrl-alt-F1 tot ctrl-alt-F6. Als je weer naar de grafische mode wilt dan
druk je op ctrl-alt-F7.

> Ik ben absoluut niet vies om terminal commando's te gebruiken, maar het
> bovenstaande snap ik niet zo veel van. Ik heb reeds een back-up op een
> externe harde schijf. Ik dacht om de inhoud van back-up over te hevelen
> naar nieuw aangemaakte home/frank/data partitie op sda (gewone HDD).

Uiteraard kun je ook vanaf daar kopieren. Je zult misschien wel de
eigenaar goed moeten zetten met iets als:
chown -R frank:frank /home/frank

> En
> wat moet nu in etc/fstab staan om een verbinding tussen sda en sdb (=
> SSD) te creëren?

Zoiets:
/dev/sda1 /home/frank  auto   defaults       0       0

Hier mount je de partitie "/dev/sda1" op "/home/frank".
De directory "/home/frank" moet bestaan.

> Uiteraard. De meest gebruikte zijn home/frank/Afbeeldingen en
> home/frank/Documenten. Is het ook slim om Downloads op sda te plaatsen?
> Moet ik ze een voor een aanmaken op sda?

Dat is lastig, je moet een partitie namelijk op maar 1 directory
mounten, en ik neem aan dat je niet allerlei verschillende parities
wilt. Als je een verdere onderverdeling wilt dan zou ik dat zo doen:
/home/frank/data/afbeeldingen
/home/frank/data/fotos
etc.

/home/frank is dan op SSD, en /home/frank/data en subdirectories daarvan
op de HDD.

In /etc/fstab zet je dan zoiets:
/dev/sda1 /home/frank/data  auto   defaults       0       0

> Nog een extra vraagje: volgens het gebruiksaanwijzingen-boekje van
> Samsung moet men bij het aanpassen van BIOS een keuze maken tussen AHCI
> en RAID. Vermoedelijk is het niet slim om RAID te gebruiken omdat ik
> geen twee ssd's heb en wellicht ook omdat een HDD de snelheid heeft van
> 5400 rpm, een groot snelheidsverschil met SSD. Dus ik denk dat ik gewoon
> een standaard AHCI neem.

AHCI is juist.

> Mmm, ik ben toch nog een beetje bang...

Ik maak in zo'n geval een lijstje met wat ik precies wil gaan doen.
Commando's schrijf ik al uit.

> Overigens heb ik de ssd inmiddels ontvangen, maar ik voel me nu niet
> lekker. Ik zal het doen zodra ik beter ben en zodra ik rustig de tijd heb.

Succes.

Groet,
Paul.

--