Re: Fork debian als systemd? (rant waarschuwing)

On 10/22/2014 05:26 PM, Frans van Berckel wrote:

Hoi,

Met het risico een blik wormen open te trekken... maar dat doe ik liever
dan de discussie uit de weg gaan.

> Oops, hier wordt de komende dagen vast over gesproken.
>
> A website made by Veteran Unix Admins to organize and protest against
> the decision to impose SystemD to Debian users ...

Ik zie niet zo goed wat het probleem is met systemd. Het enige dat ik
kan bedenken, is dat het anders is dan wat je gewend bent en dat je een
redelijke leercurve moet ondergaan om het je eigen te maken. Maar het
resultaat dat systemd neerzet voelt wat mij betreft en stevig en to the
point aan. Steviger dan sysvinit.

<rant>

De site debianfork.org vind ik nogal dunne argumentatie voor sysvinit
bevatten:
- Systemd gaat tegen de unix filosofie in van "doe een ding en doe dat
goed". (Zonder uit te leggen wat systemd niet goed doet of welke taken
het verenigt die niet logisch bij elkaar horen).
- De keuze voor systemd gaat in tegen de gebruikers van Debian en is
vooral ingegeven doordat er teveel naar de Gnome ontwikkelaars
geluisterd wordt en te weinig naar de oude technisch onderlegde
gebruikers. (Ik herken me hier niet in, ik vind de site zelfs nogal
storend op dit punt omdat ik als technisch onderlegde gebruiker systemd
prima vind maar de site claimt dat ik anders zou moeten vinden zonder
goed uit te leggen waarom. Ik vind dat een belediging voor mijn eigen
beoordelingsvermogen.)
- De keuze voor systemd laat geen keuzevrijheid. (Je kan nog steeds
sysvinit draaien, maar ik weet niet of keuzevrijheid handig is op dit
punt. Ik vind zelf het mengen van sysvinit script en systemd nogal
verwarrend rommelig. Het liefst zo ik zo snel mogelijk compleet naar
systemd gaan. Juist halfslachtig gedoe maakt hier brokken.)

Wat mij echter het meeste stoort is de houding van: "doe wat we zeggen
of we forken Debian", waarbij het dreigen met forken voorop staat. Ik
ben dergelijk stampvoet-gedrag vooral van mijn kinderen gewend. De
discussie over systemd is al veel eerder gevoerd en heeft een ander
besluit opgeleverd. Als je met (heel) goede argumenten komt het besluit
terug te draaien, dan vind ik het prima om die discussie over te doen.
Als je gaat jengelen als een kind, dan kan ik dat niet echt serieus
nemen. Sterker nog, ik vind ik deze site een prima reden om de overstap
naar systemd door te zetten. Wordt volwassen of laat je behandelen als
een kind.

Om eerlijk te zijn, vraag ik me af of deze site niet is gemaakt door een
aantal voorstanders van systemd om de tegenstanders ervan in diskrediet
te brengen. Ik kan me niet voorstellen dat de mensen die tegen systemd
zijn dusdanig een stroman van van zichzelf willen maken. Ze zijn op deze
manier wel een erg makkelijk doelwit om op te schieten.*

</rant>

Natuurlijk hoor ik graag andere meningen (het liefst inhoudelijke) over
systemd en de besluitvorming er over binnen Debian. Ik ben daar oprecht
benieuwd naar, want daar kan ik van leren.

groet,

Winfried

*) "Stroman maken en schieten", een retorische vorm waarbij je de
argumentatie van de tegenpartij eerst vervormt en vervolgens die
vervormde argumentatie weerlegt. De discussie wordt daardoor afgebracht
van de oorspronkelijke en meer steekhoudende argumentatie.