Re: Booten vanaf USB steeds trager

On Tue, 20 Feb 2024 09:31:02 +0100
Paul van der Vlis <paul@vandervlis.nl> wrote:

> Ik heb een setup waarbij ik boot vanaf USB met grub. Het valt me op
> dat dit steeds trager wordt, op dezelfde machine:
>
> Debian10:  18 seconden
> Debian11:  60 seconden
> Debian12:  ruim 120 seconden

Ik heb ook zoiets gehad, tijdens het booten geeft-ie aan dat-ie de root
device niet kan vinden en dat duurt dan een tijdje. IIRC helpt een

update-initramfs -u

dan, maar zeker weet ik dat niet ('t is alweer een tijdje terug). Met
een monitor erop kun je die meldingen zien. Ik sloop trouwens altijd de
"quiet" optie uit /etc/default/grub (en daarna update-grub). Heb je wel
"rootwait" als kerneloptie meegegeven? Volgens mij moet dat ook. Dit
staat in de cmdline.txt file op mijn Raspberry Pi:

console=serial0,115200 console=tty1 root=PARTUUID=3fc93f64-02
rootfstype=ext4 fsck.repair=yes rootwait

Ben geen guru op dat gebied trouwens.

--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/