Re: OT adres MAC karty sieciowej

On Wed, 4 Feb 2004, whateva wrote:

> witam
> wiem że moje pytanie jest całkowicie nie związane z linuxem ale
> chodzi abyście mi szanowni koledzy powiedzieli
> jak zmienić adres MAC karty sieciowej,
> mam administratora który twierdzi że to robię, a ja nie mam zielonego
> pojęcia jak to się robi:) kiedyś pytałem kilku osób którzy się zajmują
> sieciami to powiedzieli mi że jest to praktycznie nie wykonalne, ale ja
> to robię i tylko nie wiem jak, a głupio mi bo jestem o to oskarżany:)
> wielkie dzięki za jakieś wskazówki
> może dzięki nim będę megagigahakerem mojej sieci ROTFL
> [...]

MAC karty jest zapisany w karcie. w momencie inicjalizacji,
MAC jest przepisywany z pamieci stalej karty do wlasciwego chipu,
dlatego mozna dowolnie zmieniac MAC. pod linuxem mozna go zmienic
poleceniem ifconfig, doczytaj sobie. z kolei pod windowsami,
to tylko w serii NT (czyli 4/2000/XP) jest taka mozliwosc
przez klikologie. w serii 9x mozna to zrobic jedynie sterownikami.

tak wiec jesli w ktoryms z systemow nadales z reki MAC,
to bootujac raz jeden system raz drugi, masz problem, bo z punktu
widzenia sieci MAC sie zmienia. Z innych przyczyn:

1.twoja karta jest lekko walnieta, i chip pamietajacy MAC po prostu
   przeklamuje. raz podaje jeden MAC, raz inny.
2.mozliwe ze ktos kradnie IP przydzielony do ciebie. po prostu
   ustala sobie na sztywno (pomijajac DHCP) tobie przydzielony
   numer IP. wowczas admin widzi ze IP ten sam, a MAC sie zmienil.

jesli masz okresowe problemy w kontakcie z routerem (nie odpowiada
na pingi itp. historie), a jestes pewien ze okablowanie i urzadzenia
sieciowe sa sprawne, jest to objaw ukradzionego IP.
z kolei problem z pkt.1 mozesz zdiagnozowac, uruchamiajac
kontrolnie co jakis czas polecenie ifconfig(linux),
winipcfg(win9x) lub ipconfig(winNT4/2000/XP/2003),
tylko ze w ipconfig trzeba podac dodatkowe opcje.
wyswietlony numer MAC dla karty ethernet powinien byc
taki sam, niezaleznie od uruchomionego systemu.
jesli sie zmienia, to jedynym ratunkiem jest
albo wymiana karty, albo ustawienie MAC na sztywno
w konfigu.

znik.