Pytania o GRUBa i uptime

Witam.
Do tej pory używałem Ubuntu okazjonalnie jako wersji Live CD. Postanowiłem zainstalować sobie na stałe Debiana, obok Windowsa. Chcę mieć oba systemy jednocześnie na moim laptopie. I tutaj pojawia się pewien problem. Mianowicie z tego co wiem do wyboru systemu który ma zostać uruchomiony używa się Gruba. W nim należy wybrać za pomocą strzałek góra/dół i entera. Niestety u mnie w laptopie strzałki są uszkodzone i nie działają. Dlatego też chciałbym się dowiedzieć czy w nim działa jakaś inna konfiguracja klawiszy oprócz strzałek (najlepiej od razu po instalacji)? Drugie moje pytanie wiąże się z programem uptime. Standardowo pokazuje on czas jak długo system jest włączony. Czy istnieje w repo Debiana jakiś program który służy do tego samego, tylko zlicza łączny czas. Podam na przykładzie o co mi tutaj chodzi:
poniedziałek 5h
wtorek 3h
środa 9h
czwartek 9h
piątek 7h
sobota 3h
niedziela 11h
Jak by wydać tutaj komende to wskaże że łączny uptime wynosi 47h.
I tak zliczało cały czas, z każdego dnia od instalacji...