Re: Ring på begäran

peter karlsson wrote:

> Hej!
>
> Vad installerar jag för att få "dial on demand" i Debian?

Det finns två vägar att gå för att uppnå dial on demand.

1) Leta reda på diald programvaran, installera och följ
   eventuella howto-dokument. Detta ger den mest avancerade
   lösningen som kanske är overkill i sammanhanget.

2) Installera pppd (den har du säkert redan) ordna så att
   ppp uppkopplingen fungerar mot din ISP. Gå sedan in i
   filen /etc/ppp/options. I slutet av filen tar du bort
   kommentarstecknet på #demand och #idle. Dessutom måste
   ange idle tiden i sekunder. Detta ger den enklaste
   lösningen och som är snabbast att få igång.

   Jag själv använder 'idle 600' enbart och utan 'demand' för
   att försäkra mig om att modemet inte glöms på av någon
   i familjen.

MVH Gunnar