Re: HP Laserjet IIISi PS-filter?

Quoting Roger Eriksson <roger.eriksson@ddb.umu.se> [26 Mar-01 11:02]:
> trixande så hittade jag ett filter, hplj4m, som tillåter mig att skriva ut
> lokalt. Tyvärr så fungerar det inte över samba. Min Deskjet 550C går det
> däremot utmärkt att använda från Windowsmaskinen också.

använder du filtret från printcap'en så borde det funka oavsett vart man
skriver ut från. Är windowsburken satt att skriva ut postscript till
samba, eller försöker den mata samba med "rätt" (lj) format från början?

> Därför så börjar jag undra om det kanske är filtret som inte är lämpligt
> trots allt. Något förslag på lämpligt filter?

borde ju finnas nått bättre anpassat till lj3 än lj4m..

> De som såg ut att vara generella postscriptfilter, ps(3|6|12)00, fungerade
> inte alls skrivaren bara stod och blinkade. Efter en hastig titt på nätet så
> kan det vara så att skrivaren bara klarar postscript nivå 1 så det kan ju
> vara det det beror på isf. Jag vet inte heller, nu när jag tänker efter, om
> det filter jag använder öht använder postscript...

filtren brukar fungera såhär:

fil.ps -> filter -> native_format_för_skrivaren

dvs, man matar dom med postscript och så konverteras det till ett format
som skrivaren förstår. Klarar skrivaren postscript så behöver du alltså
inget filter, så länge som applikationerna genererar ps. Har för mig
magicfilter klarar att konvertera de flesta filer till ps, så man kan
köra typ lpr *.gif *.jpg *.txt  etc.

Tips: Testa att sätta upp två skrivare, en med filtret så du kan skriva
ut lokalt, och en "ofiltrerad" skrivare. Koppla sedan samba mot den
ofiltrerade, och ställ in rätt drivrutin för den skrivaren i windows.
Inte så snygg lösning, men den kan funka.

Du kan även skaffa en postscript cartridge och plugga i, men dom brukar
kosta litegrann.

--
Stefan