Re: stavningskontroll

oivvio polite <ol1@v10a.com> writes:

> För att fortsätta tråden om språkvård vill jag passa på att fråga vilka
> program för stavningskontroll folk på listan använder.

Der er basalt set to programmer til stavekontrol, ispell og
aspell. Ispell er god hvis man taster for hurtigt og derfor glemmer
bogstaver eller bytter om på bogstaver og aspell er god hvis man ikke
kan stave.

Begge programmer skal bruge en god ordliste for at virke, jeg har
ingen ide om hvor god den svenske ordliste er. Begge programmer skal
have at vide at dansk har sammensatte ord (er det det du hentyder til
med særskrivninger?).

Aspell skal derudover have en god udtaleguide for at kunne give nogle
gode forslag til fejlrettelser.

Ispell har også en sprogafhængig fil, men den bruges primært til at
pakke ordlisten godt med.

> Själv kör jag ispell från xemacs. Det funkar fint för engelska, men för
> svenska är det faktiskt inget vidare. Det föreslår ofta särskrivningar efter
> engelsk manér.

Har du iswedish installeret og fortalt xemacs at den skal bruge
swedish som sprog?

> Nå. Vad använder ni och hur funkar det?

Det virker tilsyneladende meget godt, men det er sjældent jeg selv
gider tjekke mine tekster.

                                -- Allan Olesen på dk.edb.system.unix