Re: Fönsterhanterare i X

On Wed, Apr 07, 2004 at 19:53 +0200, David Röhr wrote:
> Det är egentligen bara att starta en fönsterhanterare och sedan spara
> sessionen så kommer den finnas där tills nästa gång.
>
>      /usr/bin/gnome-session-save
>
> Sanslöst hur sega debian är på att uppgradera sin paketdatabas vad det
> gäller Gnome. Stable kör väl fortfarande sawfish och gnome1, medan
> unstable precis börjar få in Gnome2.4 (mer än ett halvår efter det
> släppts).

Det har funnits där ett tag, det är 2.6 som börjar trilla in nu, fast
i experimental.

> Nya 2.6 känns betydligt mer "stabilt" och säkert än tidigare versioner
> av Gnome, så att sitta med stenåldersversioner har jag inte mycket för
> :)
>
> Debian borde ta och se över sin paketdatabas, som det är nu är unstable
> verkligen unstable, men ändå är det inte speciellt nya saker som ligger
> där.
>

> /d, börjar tröttna på Debian.

Debian uppdaterar inte sin "paketdatabas" hur som helst. De släpper en
ny version när den är redo. För närvarande är woody den stabila
versionen, och den som kommer heter sarge. Emellan dessa görs endast
viktiga uppdateringar som t.ex. säkerhetsuppdateringar och
uppdateringar av paket som på ett eller annat sätt blivit obrukbara.

Att Debian sedan släpper nya versioner långsamt är naturligtvis ett
problem, och det håller de flesta med om. Det som för närvarande är
den största stoppklossen är det nya installationsprogrammet,
debian-installer, som inte är riktigt färdigt än. Det skulle behöva
fler utvecklare, och de skulle behövt engagera sig tidigare
egentligen.

Vad man kan göra under tiden är naturligtvis att köra bakporterade
paket, men de har förstås sina problem. Vissa menar att det här sättet
att släppa nya stabila versioner av Debian är fel och att man borde
göra på något annat sätt - exempelvis arbetar Debians skapare Ian
Murdock och hans företag Progeny med "Componentized Linux" med vilket
han ska försöka lösa det här problemet. Dock anser flera inom Debian
att det här inte kommer att fungera eftersom olika paket är så
beroende av varandra att de inte går att dela upp i komponenter på
nåogt enkelt sätt och att problemet egentligen är ett helt annat.

--
Pelle