Re: ALSA eller OSS?

On tis, apr 06, 2004 at 12:17:01 +0200, Bjorn Johansson wrote:

> Hej!
>
> Jag kör Debian på jobbdatorn där jag kör OSS.
> Hemma kör jag Debian där jag kör ALSA men jag märker ingen skillnad när det
> gäller ljudkvalité. Kan det möjligen vara så att ALSA inte tar lika hårt på
> cpu:n som OSS gör? Jag lyssnar väldigt mycket musik på jobbdatorn och tycker
> det låter helt okej, med ALSA kanske det blir mindre brus?? Nån som vet?

Jag har svårt att tro att ALSA skulle påverka brusnivån. Det har nog
mer med din hårdvara att göra.

Om du däremot märker att du får latency-problem (dvs att musiken
hackar) under OSS kan du pröva att byta till ALSA. ALSA skall också ge
bättre audio/video-sync när man kollar på divx eller dvd.

alex

--
Alex Polite
http://plusseven.com/whoami