Re: Caps+scrollock blinkar = ?

On Sun, 11 Apr 2004, Per Olofsson wrote:

> Låter som en kernel panic, Linuxvärldens motsvarighet till
> blåskärm. Vad kör du för kärna? Några konstiga binära moduler
> adderade?

todu2:~# cat /proc/sys/kernel/osrelease
2.4.23

todu2:~# lsmod
Module                  Size  Used by    Not tainted
i810_audio             23440   2
ac97_codec             12256   0  [i810_audio]
pcmcia_core            36128   0
sis900                 12068   1
crc32                   2848   0  [sis900]

Jag misstänker att i810_audio-modulen har en bug som ibland hänger min
dator. När jag kör esd och spelar upp flera ljud samtidigt hänger sig hela
datorn. Om jag inte kör esd och därmed endast kan spela upp ett ljud i
taget så blir datorn mycket stabilare. Men även då hänger den sig från 3
ggr per dag till ibland en hel vecka utan hängning. Jag har inte testat
att köra datorn några veckor utan att ladda i810_audio-modulen. Det skulle
ju innebära.. hmm.. Jag skulle ju iofs kunna kolla på film på min bärbara
under dessa testveckor istället. Jo, så får det bli :).

todu2:~# lspci -v|grep -A6 7012
00:02.7 Multimedia audio controller: Silicon Integrated Systems [SiS]
SiS7012 PCI Audio Accelerator (rev a0)
	Subsystem: C-Media Electronics Inc: Unknown device 0300
	Flags: bus master, medium devsel, latency 64, IRQ 11
	I/O ports at dc00 [size=256]
	I/O ports at d800 [size=128]
	Capabilities: [48] Power Management version 2

todu2:~#

lsmod visar vilka moduler man laddat som just moduler. Men hur kollar man
vilka moduler som är inkompilerade i kärnan och därmed alltid laddas?

--
Regards,

Tommy - http://www.geocities.com/todu5811/autosignature?1765
RFC2440 fingerprint: 4445 BB5E AE67 A0C9 7B25  5715 F938 88CB 7A10 2364