Re: GRUB + SATA +IDE

Tommy Dugandzic wrote:
On Sat, 31 Jul 2004, kringla wrote:

Jag gjorde en lite halvful sak bara för att testa om det gick.
Jag drog ur SATA-kabeln, startade datorn och slog på RAID-stödet i BIOS.
Nu dök GRUB upp, då pluggade jag i SATA-kabeln och drog igång Linux.

Hmm, va? Kan man stoppa i en SATA-kabel _efter_ att man startat datorn?
Kan alla SATA-interface klara detta? Det vore ju smidigt att helt enkelt
kunna byta en slave-hd utan att behöva starta om datorn emellan.

Vissa chips har tydligen stöd för "hot-swap" såhär, jag har ett VIA VT6420 i sydbryggan och det ska klara det.

Kolla här:  http://kerneltrap.org/node/view/3432

Fast det fungerade ju inte i praktiken för mig. Enheten dök upp i /dev som hde men jag kunde inte göra något med den. Testade lite med fdisk och cfdisk utan resultat. SBS?

Eventuellt är det EZ-Drive på den SATA-disk jag försöker få igång, det kanske spökar till det lite extra?

Jag har fortfarande inte löst att GRUB inte gillar SATA-disken. Mycket problem med GRUB som aldrig var så krångligt med LILO.