Re: [OT] coda vs andra filsystem

Synd, coda fungerar finfint i de implementationer som jag gjort... Dock så
gäller det att förstå hur coda fungerar och hur det är tänkt att
fungera... Vad hände med intermezzo?

> Du vill inte heller köra nfs över internet. Enda undantaget är om ni kan
> sätta
>  upp ett fungerande vpn-nätverk och köra det genom, eller något liknande.
> (Har
> för mig att det finns något som heter sfs? som är nfs tunnlad genom
> ssl???)
>
> Vad du kanske vill köra är antingen openafs, om det är en option att köra
> 2.4
> - kärnan. Debian har paket + en hyfsad installtionsinstruktion. AFS på 2.4
> är
> definitivt _inte_ omoget.

Vi är ett gäng som kör nfs genom openvpn och det fungerar utmärkt. vi kör
openvpn över udp och på så sätt har vi fått generellt en mycket bra
prestanda förutom när det är tungt eller mycket fel på nätet... då blir
det trögt. prestandan är ca 80% av ftp.

> Kan inte svara på hur pass väl CIFS fungerar över osäkra nät, så ingen
> åsikt
> om det.

CIFS/SMB fungerar ok över internet, dvs långsamma linor, men... det är
segt... vi körde samba i openvpn förut och det fungerar ok som sagt men
prestandan är kanske 40-50% av ftp.

Om ni bara skall komma åt varandras filer och kopiera mellan er elelr ha
ett viisst direktshare utbyte så skulle jag välja nfs genom openvpn.
annars coda

Vänlige(n),
Joakim Nordberg
Joakim (at) Nordberg.org