Re: [OT] Problem med D-Link DI-704P

On Fri, Nov 05, 2004 at 13:21 CET,
	 Mikael Bergman <mb@abc.se> wrote:
> Finns det icke-proprietära bredbandsroutrar?

Nej, det gör det inte. Men det finns flera routrar baserade på Broadcoms
chipset som det går att installera Linux på. Linksys och Netgear
tillverkar sådana routrar.

Har själv nyligen införskaffat en Linksys WRT54GS eftersom min gamla PC
till brandvägg är påväg att dö. På denna har jag installerat OpenWRT och
är mycket nöjd.

> Ska naturligtvis göra det men det jag närmast hade funderingar på var
> loggen till routerns DHCP-trafik. Då detta är en lite "generisk" unixfråga
> så dristade jag mig att ställa den till listan. Hårdvarufrågor tar jag
> givetvis med leverantören + div andra supportforum.

Point taken ;)

Jag blir inte riktigt klok på loggen om jag ska vara ärlig. Det ser inte
ut att vara en någorlunda välfungerande DHCP-klient med i spelet. Analys
följer.

> Nov  4 22:00:04 gateway DHCP:discover()

Jag har ingen IP. Kan nån ge mig en IP?

Undrar lite ... har din gateway en IP i detta läge? Om den har det ska
den inte skicka DHCP Discover utan DHCP Request.

> Nov  4 22:00:04 gateway DHCP:offer(213.67.192.1)

Jag kan få en IP från 213.67.192.1.

> Nov  4 22:00:04 gateway DHCP:request(213.65.64.134)

Kan jag få 213.65.64.134 från 213.67.192.1?

> Nov  4 22:00:04 gateway DHCP:decline?

Nähä, tydligen inte ...

Här är det troligt att servern tycker att det handlar om en ny klient
eftersom förhandlingen inleddes med DHCP Discover ...

> Nov  4 22:00:04 gateway DHCP:ack(DOL=1200,T1=600,T2=1050)

DHCP ACK från servern?

Detta är antagligen en ACK på DHCP Request ...

> Nov  4 22:02:29 gateway DHCP:release

Fick DHCP Decline, alltså är ska en ny förhandlingsomgåg inledas.

> Nov  4 22:02:35 gateway DOD:triggered internally

Antagligen relaterat till tidigare meddelande.

> Nov  4 22:02:35 gateway DHCP:discover()

Dags att börja jaga rätt på en ny IP.

Sker detta väldigt regelbundet (typ efter halva leasetiden)? Så mycket
jag kan säga nu ser det ut som om DHCP-klienten i din router har en bug
som förhindrar att den sammarbetar med din ISPs DHCP-server.

mvh
| Johan Björklund <the@whero.net> http://whero.net/         |
|  PGP = 813B 014F C0FA B56C FA70  31DC 1C11 3A20 B02B C881 |