Re: Backup?

On Monday 22 November 2004 12.53, timebandit wrote:
> Innan jag tänker upgradera från stable till testing så vill jag göra en
> full backup av systemet som även kan exkludera kataloger/filer.
> Är det någon där ute som vet nått bra/enkelt program som kan göra
> backup av hela systemet? Gärna med LILO å hela den delen också utan att
> behöva starta om burken.
> Ett måste är att den tar med alla permissions, symlinks etc...
>
> Tack på förhand,

Bränn en SystemRescueCd (http://www.sysresccd.org) och använd Partimage
för att ta backup av de partitioner du vill spara (och MBR:en). Fungerar
för mig. Partimage (http://www.partimage.org) finns att ladda ner som
Debian-paket till ditt system också om du föredrar det, men jag tycker
det är smidigt att ha en bootbar CD med alla verktyg på.

Ett annat sätt är att helt enkelt använda dd och kopiera de partitioner
eller den disk du vill ha backup på.

Med SystemRescueCd måste du boota om datorn, men i vilket fall bör du nog
gå ner i init level 1 om du ska ta backup av root-partitionen där
log-filer och liknande finns.

Om det går att exkludera kataloger med dessa verktyg är kanske tveksamt.

Olle