Re: Mounta en s-ata disk?

On 2004-11-26 20:35:35 +0100, måns wrote:

> Sen undrar jag också om det finns något sätt man kan göra ett
> "macro" som gör ett commando varje gång man loggar in i debian

~/.bashrc körs varje gång du öppnar en ny terminal, t.ex. då du
startar xterm eller då du loggar in på en textkonsol.

Om du vill att saker ska hända när du loggar in direkt i X med t.ex.
kdm eller gdm lägger du dem i ~/.Xsession, och ser till att du har
allow-user-xsession i /etc/X11/Xsession.options. Om du har en
~/.Xsession måste du dock starta din fönsterhanterare själv i slutet
av det skriptet.

--
Karl Hasselström, kha@treskal.com
      www.treskal.com/kalle