mysql problem plötslig efter uppdatering

Hej

Kör unstable

Jag körde en dselect uppdatering och nu vill inte mysql starta.

jag får följande fel meddelande

Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/ mysqld.sock'

detta trots att /var/run/mysqld ägs av mysql och tillhör gruppen root.

Jag har inte gjort någon ändring.

Kan i och flr sig se att 9 paket inte uppdaterats, men har inte kunnat hitta alla (dpkg -l visar bara tre paket med flaggan rc resten är ii - så vilka dom andra paketen som inte uppdaterats är vet jag inte)

I sources har jag tagit bort non-us packages (om det nu spelar någon roll) eftersom jag förstått att dessa inte används längre.

Tacksam om någon kan hjälpa mig..behöver mysql !!

Thomas