Re: Bugg med "Capslock" i consoln.

p.blomqvist@home.se:
> Har Capslock aktivt när man loggar in, så går det inte att få små
> bokstäver hädanefter. Och därmed kan man inte skriva "exit", utan enbart
> "EXIT" "EXIT". Vilket måste vara en bugg.

Prova med (i ditt fall visas de med stora bostäver):
 stty -iuclc -xcase -olcuc
eller
 stty sane
för att återställa.

Se man stty för detaljer.

Det är ingen bugg. Förr i tiden fanns det terminaler som bara hanterade
stora bokstäver, för att hantera det gjorde man i unix så att de
översattes till små (iuclc) vid inmatning och stora (olcuc) vid
utstkrift. För att i unix använde de (för kommandoraden) enormt
sällsynta stora bostäverna kunde man ange de med \X (xcase). Idag är
det väl i stort sett omöjligt att få tag på sådana terminaler, men
funktionaliteten finns där utifall att.

Ha inte capslock på när du loggar in om det inte passar dig.

> Samt så flippar svenska-tecknen (å ä ö) i den första consoln alltid, för
> mig.

Vad menar du med att flippa. Alla bokstäver visas som stora.

> Till vilket deb-paket kan eventuella buggentillhöra?
> (jag gissade på "/bin/login", men kryss i taket. Det finns inget
> deb-paket med den filen)

$ dpkg -S /bin/login
login: /bin/login
$ grep  /bin/login /var/lib/dpkg/info/*.list
/var/lib/dpkg/info/login.list:/bin/login
$ apt-cache show login

> --
> Mvh, Per Blomqvist

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data               karl@aspodata.se
Lilla Aspö 2340                                                 Nätverk
S-742 94 Östhammar            0173 140 57            Datorer/Utrustning
Sverige                      070 511 97 84        Linux/Unix konsulting