Re: Två olika apache-servrar till olika domänadresser på samma lan

Nej, det är bara att sätta upp två serverar i samma apache. Webb-servern räknar själv ut vilken "virtuell" server som skall hantera anropet. Webbklienten anger med host-direktiv vilken den vill använda.
Bara kopiera /etc/apache2/sites-available/default till två nya namn, editera dem och köra a2esite på respektive filnamn. Sätt sedan DNSen att peka ut bägge adresserna till din maskin.
Se http://debian-administrator.org för mer info, eller fråga igen så förklarar jag. Ni kör väl med IPv6 :-)

A. Jackson.

Den 12 apr 2011 20.09, "Olof Johansson" <olof@ethup.se> skrev:

On 2011-04-12 19:59 +0200, Philip Lundqvist wrote:
> Hej allihop!
>
> Jag har lite svårigheter att ...

En lösning är (som jag misstänker att du är inne på) att en är
"master", att den funkar som proxy för den andra. Dvs, alla
requests går till den ena servern, men den vidarebefordrar requests
för den andra domänen. Namnserver vet jag inte var det kommer ifrån,
det är inte så jätterelevant. Apache-modulen för detta heter
mod_proxy[1].

1: http://httpd.apache.org/docs/2.0/mod/mod_proxy.html
--
- Olof Johansson