Re: Digitala signaturer på pdf

Den 6 februari 2013 12:22 skrev Rickard B Hansson <rickard.b.hansson@gmail.com>:
> Hej.

Hej

> Vad behövs för att hantera och skapa digitala signaturer i pdf-dokument.

Minst ett certifikat. :)

> tänkte för organisation att låta användare ladda upp ett dokument och få det
> tillbaks som pdf med digital signatur, som garanterar ursprung/orginal.
>
> Behöver man ett betrott certifikat? Måste det köpas eller finns det ideela
> organisationer som hanterar det.
> Server för nyckelring behövs och server för pdf-utskrifter.

Beroende på vad du vill ha, så kan man köpa eller använda gratis.

Två gratis är CACert (https://www.cacert.org/) och StartCOM
(https://www.startssl.com/ notera adressen! företaget hittar du på
http://www.startcom.org/)

StartCom har sitt root-certifikar bland flesta stora webbläsare och OS.
CACert håller på att bygga upp infrastrukturen på frivillig basis.

Gratiscertet från StartCom veridierar bara email-adressen, och används
för privata servrar och privata email-cert och liknande.  Bra om man
vill verifiera att det alltid är samma användare som äger emailen så
att inte någon förfalskar dem, vilket är enkelt.
Vill man ha bättre certifikat, så får man skicka in id-handlingar och
ringa lite för att verifiera att man är den man uppger sig för att
vara.  Men de har en trevlig affärsmodell, att man kan skaffa sig så
många cert man vill när man väl identifierat sig.  Det är den
processen som kostar, inte själva certifikaten.

CACert kan du göra mer med, men är fortfarande bara i uppstart och
root-certen finns inte i alla OS/webbläsare.  Men de kommer dit så
sakta.  Du verifierar fortfarande bara din email-adress än så länge.
Men fungerar ju bra för webservare, emailsignering etc.

> Vad behövs i örvrigt för mjukvara för att hantera det?

För lösning av ditt specifika problem, så skulle jag starta en CA
själv från CACert och dela ut certifikat till var och en som behöver
signera.  Dvs signera dokumentet lokalt.

> Någon som vet en lösning i drift?

Tyvärr inte.