Re: rpm nedir?

Serdar Karacay yazmış:

Ben şimdi Linux terimlerine çalışıyorum ama rpm dagıtım diye bişeyden bahsediyor.RPM nedir?

şöyle biraz teknik biraz konuşma dili ile bildiğim kadarıyla anlatayım.

İnsanlar kendi aralarında anlaşmak için bir dil kullanırlar, iki insan birbirleri ile anlaşmak için aynı dili konuşmak zorundadırlar. Bilgisayarlarında kendilerine has bir dilleri vardır, bu dil 0,1 lerden oluşan makina dilidir. Önceleri program sadece bu diller kullanılarak geliştiriliyordu fakat daha sonra insanların daha rahat anlayabileceği diller geliştirildi, C, C++ gibi.. Yazılımcı C dilinde bir program yazıyor ve bunu derleyiciye gönderiyor derleyici de bu insanların anlayabileceği dili, bilgisayarların anlayabileceği dile çeviriyor, bu şekilde binary adı verilen ikilik dosyalar oluşuyor.
Linux te program kurmanın iki yolu vardır;
* hazırlanmış binary dosyaları alıp bir yere kopyalarsınız ve çalıştırırsınız ** İnsanların anlayacağı bir dilde yazılmış olan dosyaları alıp derleyerek bilgisayar diline çevirirsiniz ve bunu gerekli yerlere kopyalayıp çalıştırırsınız. Fakat bu iş uzun sürer ve çeşitli araçlara gerek duyar.

Rpm, bir progromın önceden bilgisayar diline çevrilmiş ve paketlenmiş halidir. RPM paketlerinin içinde önceden derlenen dosyalar ve bunların nerelere kopyalanacağı bilgisi bulunur mesela canavar diye bir programımız var bu programın çalıştırılabilir dosyası /usr/bin altında bulunmalı kütüphaneleri(windows ta ki dll diyebiliriz) /usr/lib/canavar dizininde bulunmalı, ayar dosyaları da /etc dizini altında bulunmalı. rpm ile bunu biz bir paket haline getiriyoruz, bu paketi kişi yüklediği zaman önceden hazırlanmış dosyalar gerekli yerlere kopyalanıyor ve programı kullanabiliyor. RPM redhat package management tan geliyor ve redhat tabanlı sistemlerde kullanılyor, dağtımların kendilerine özgü paket yönetim sistemi bulunabilir mesela debian'ın ki deb paket sistemidir slackware inki tgz dir. Windows ta bu iş tamamen binary yöntemler ile yapılıyor, programı üreten kişi bilgisayarların anlayabileceği dile çeviriyor ve siz programı yüklerken herşey gerekli yerlere kopyalanıp kayıtları gerekli yerlere giriliyor.

umarım düzgün anlatabilmişimidir.